Friday, 15 June 2012

ALAMAK!! SUKA??? ATAU CINTA??? (-__-)!!



....... ASSALAMMUALAIKUM ......
.... HYE U ALLZ ....

>>> 0key.. kali ni nak ceritakan mengenai "SUKA?? ATAU CINTA??" disini... saya t0l0ng jelaskan ya mengenai isu yg nak diperkatakan ni... (^__^)

>>> kenapa tiba2 saya sebut pasal "SUKA" dan "CINTA" ni?? mesti tak fahamkan... 0key2.. saya cuba terangkan k... pernah tak k0rang terkeliru dengan perasaan k0rang sendiri?? keliru sama ada k0rang "SUKA" pasangan k0rang tu ATAU "CINTA" kat pasangan k0rang tu...... kadang2 k0rang ada rasa sesuatu perasaan yg lain tak bila bersama dengan "Kawan Lelaki" atau "Kawan Perempuan" yg terlalu rapat dengan k0rang?? "Dia" selalu sentiasa berada di sisi k0rang tanpa kira masa dan tanpa kira k0rang di saat suka atau duka.... sampai kadang2 k0rang dapat rasakan k0rang mula meminati cara "Dia" melayan k0rang dengan baik berbanding layanan Pasangan k0rang tu.....



>>> saya pernah terkena macam ni... keliru... tak tahu bezakan yg mana "SUKA" dan "CINTA".... saya rapat dengan se0rang "Kawan Lelaki" ni... rapat sangat2... "dia" selalu bagi semangat kat saya... "dia" sentiasa cuba hiburkan hati saya... sampai "dia" mulai buat saya meminati dirinya... cuba kalau k0rang jadi macam ni... mesti k0rang p0n mula "jatuh cinta" kat dia kan?? betul tak???


>>> ST0P!!!!! tunggu dulu... jangan terburu-buru ikut perasaan ya... jangan ingat k0rang "CINTA" kan dia tau!! k0rang mesti ingat... k0rang masih ada pasangan yg menanti di sana... INGAT!! meh sini.... saya bagi tips2 untuk bezakan yg mana "SUKA" dan "CINTA".....

SUKA>>> suka banyak cakap dan diri anda akan menjadi peramah apabila bersamanya....
CINTA>>> malu dan lebih suka mendiamkan diri bila bersama dengan "si dia"..

SUKA>>> senang meluahkan segala masalah yg terpendam terhadapnya...
CINTA>>> lebih rela simpan didalam hati daripada "si dia" ketahui masalahnya....

SUKA>>> tak kisah dengan penampilan yg simple atau sedikit selekeh apabila bersamanya...
CINTA>>> berusaha menjadi lebih cantik di depannya....

SUKA>>> tak kisah kalau bergurau secara kasar sehingga bertepuk tampar...
CINTA>>> segan apabila menyentuh tangan atau angg0ta yg lain... merasa malu...

SUKA>>> dalam caLL, banyak cerita nak dibualkan...
CINTA>>> diam seribu bahasa apabila berbual dalam caLL....

SUKA>>> tidak terasa hati jika bergurau kasar sehingga menyentuh hal peribadi..
CINTA>>> terasa hati dan kadang kala b0leh jadi em0si0nal bila bergurau kasar dengan anda...

SUKA>>> amanah pada masa apabila ingin berjumpa...
CINTA>>> sanggup batalkan perjumpaan last2 minute...

SUKA>>> tak kisah kalau keluar banyak duit dan belanja sekali...
CINTA>>> jimat2 nak pakai... kadang2 fikir dua tiga kali nak pakai duit tu atau tak nak...

SUKA>>> tak pernah ungkit kisah lama bila bergaduh...
CINTA>>> suka ungkit kisah lama dan bagi tahu apa yg tak puas hati bila bergaduh...

SUKA>>> kalau tak ada sehari, rasa lain je.. rasa sunyi je...
CINTA>>> ada atau tak ada, sama je... tetap sunyi.. sebab tak banyak bercakap...



#kesimpulan: "SUKA" tu bermaksud KAWAN... KAWAN yg sentiasa bersama kita di waktu senang atau susah.. di saat duka atau suka... itu lah di namakan sebagai "SUKA" untuk se0rang KAWAN.... "CINTA" tu bermaksud PASANGAN... PASANGAN yg hanya sementara waktu tu menemani kita dan memberi sedikit kasih sayang dlm hidup kita... #

# tapi INGAT!! walaupun k0rang semua nampak "CINTA" tu macam tak begitu bermakna dalam hidup kita tapi kena ingat.... kita dapatkan "CINTA" tu daripada hati se0rang manusia... jangan sesekali sakitkan hati se0rang manusia walaupun KAWAN lagi penting daripada PASANGAN.... walaupun "SUKA" tu lagi penting daripada "CINTA".... #




Wednesday, 13 June 2012

BARANG YG LAMA TAK USAH DIKENANG.....


....... ASSALAMMUALAIKUM ......

>>> 0key... kali ni saya akan bincangkan mengenai "Barang Yg Lama Tak Usah Dikenang"..... sesiapa kat sini ada yg simpan barang lama lagi tak?? cuba angkat tangan.... hehe... 000pppss... saya pun tersimpan barang lama jugak lah... hehe.. kant0ii sudah!! 


>>> 0h! N0!!! hehe... 0key.. saya mengaku saya simpan barang2 lama tu... k0rang mesti tertanya-tanya...

"apa tu barang lama???"
"tak usah dikenang?? barang apa yg tak usah dikenang tu??"

>>> PENJELASAN: 0key.. saya jelaskan k.. (^__-) "Barang Lama" tu maksudnya sesuatu kenangan yg begitu manis buat kita yg sekian lama telah berlalu... itulah "barang" nya.... memang dah lama tapi bagi kita.... ia adalah sesuatu yg amat manis... susah nak dilupakan.... sebab tu... pepatah ada mengatakan "BARANG YG LAMA TAK USAH DIKENANG"..... 

>>> JANGAN!! JANGAN!! tak nak jadi macam tu tau... ayat yg mula2 tu "kenangan bersamamu, masih tersimpan dihatiku"... tu b0leh simpan.... sebab tu hanya kenangan saja... kalau ayat bawahnya pula "aku akan selalu sayang kamu"... tu memang TAK B0LEH... INGAT!! "Past Is Past".. 0KEY!!

>>> bukannya "Barang Lama" tu tak b0leh dikenang lagi.. b0leh tu.. memang b0leh sangat2.... tapi cuma ingat satu benda saja.... JANGAN MENYALAHGUNAKAN "BARANG LAMA" TU 0key!! "barang" tu kita b0leh simpan dan sematkan dalam hati kita jika itu yg kita nak.. tapi... INGAT!! sekarang kita berada di dunia yg baru.... bukan berada di dunia lama yg mempunyai kenangan2 lalu yg begitu indah buat kita tu... 

>>> "barang" tu tak b0leh diguna pakai kan balik.. KERANA.... kadang2 "barang" tu juga lah yg pernah menyakiti hati kita pada masa dahulu... kita harus ingat.... kita perlu jadi kan ia sebagai pengajaran dan b0leh digunakan untuk di masa akan datang... ia juga telah membuatkan kita menjadi lebih matang.... cuba teng0k sekarang ni... kita makin tabah dan mampu hadapi apa2 pun dugaan yg menimpa kita... lagi kuat daripada dulu... hehe...


>>> YEAHH!! teng0k budak kecil kat atas ni.. dengan penuh semangat tau... apa kata... k0rang semua buat azam baru dengan penuh semangat... buat azam baru yg k0rang semua nak jadi lebih MATANG.... begitu juga dengan saya.. YEAHH!! dengan penuh bersemangat ni tau.. hehe...



...Kata-Kata Cinta...


.... ASSALAMMUALAIKUM....

>>> ni adalah "entry p0st" yg pertama untuk "PRINSIP".... 0key... saya akan cuba bagi cadangan, nasihat dan pendapat saya untuk k0rang semua mengenai "Kata-Kata Cinta".... 


>>> k0rang selalu sebut "I L0VE Y0U", "SAYA SAYANG AWAK" dan "SAYA TERIMA NIKAHNYA"..... mmg "SAYA TERIMA NIKAHNYA" adalah penting dalam hidup setiap pasangan yg menginginkan kehidupan berumahtangga... tapi... INGAT!! JANGAN SESEKALI sebut "SAYA CINTAKAN AWAK" terhadap pasangan anda yg masih belum menjadi kekasih halal anda... mesti tertanya-tanyakan...

"bukan ke "I L0VE Y0U" dan "SAYA CINTAKAN AWAK" tu adalah maksud yg sama??"
"kenapa tak b0leh pulak??"

>>> mesti dua s0alan ni bermain di fikiran k0rang semua kan?? 0key.. biar saya jelaskan k... memang "I L0VE Y0U" dan "SAYA CINTAKAN AWAK" mempunyai maksud yg sama... tapi.. cuba k0rang sebut "I L0VE Y0U"... pendek saja kan bunyi nya... kita tak nampak pun keikhlasan cinta kita kat situ... "I L0VE Y0U" tu hanya sekadar kata2 yg bermain di mulut kita je tu... tapi... cuba k0rang sebut "SAYA CINTAKAN AWAK".... panjangkan bunyi nya... kadang2 lidah kita pun kelu nak katakan semua ni... sebab kata2 ni dapat tunjukkan sama ada hati sese0rang tu ikhlas atau tak..... memang ada 0rang akan cakap.........

"habis tu... mat saleh dan minah saleh tu 0key je sebut "I L0VE Y0U".. tetap jugak kahwin dan bahagia sampai akhir hayat... tapi kenapa kita tak b0leh sebut "I L0VE Y0U" pulak??"

>>> 0key.. memang betul kata2 0rang kat atas tu... tapi sedar tak yg kita ni 0rang MALAYSIA... bahasa pengantar adalah bahasa melayu.... cuba kita amalkan luahkan isi hati kita dengan menggunakan ayat2 bahasa melayu... kalau k0rang nak tahu, bahasa melayu ni bagus tau.. ayat nya mempunyai makna yg mendalam... sebab tu lah wujudnya Puisi, Pantun, Sajak dan lain2 lagi dalam dunia pembelajaran kita... 

>>> tapi.. saya nak NASIHAT sikit dengan k0rang semua... JANGAN sesuka hati sebut "SAYA CINTAKAN AWAK"... sebab... cinta tu berasal dari hati yg tulus mencintai sese0rang... memang kita merasa sayang sangat2 kat sese0rang tu tapi kadang2 dia belum tentu menjadi pasangan sejati kita..... INGAT TU!!! "Mengucap SELAMAT TINGGAL adalah mudah tapi yg menerima ucapan SELAMAT TINGGAL tu adalah susah..."

# ni adalah prinsip kehidupan saya... ni juga sebagai nasihat untuk kita bersama... #