Saturday, 19 May 2012

INGATLAH!! (^__^)


ASSALAMMUALAIKUM...... (^____________^)
>>> sebelum saya nak nyatakan sesuatu... terlebih dahulu saya ingin meminta maaf jika ada tersalah cakap sepanjang penceritaan saya dalam BL0G nie... ni hanya lah pendapat yg ingin saya nyatakan... harap dimaafkan ye... <<<


........ 0key... kita seringkali dengar "se0rang anak memberikan sesuatu hadiah atau cenderamata kepada ibunya bagi membuktikan dia amat menyayangi ibunya itu..." kita banyak kali dengar pasal benda nie kan... c0nt0hnya seperti perbualan dibawah ni... "AMBIL LAH SEBAGAI IKTIBAR YE.." [HANYA LAK0NAN SEMATA-MATA]


watak A: eehh!! k0 beli apa nie?? kenapa banyak sangat beli barang tu??
watak B: aku beli barang lah... nak beli apa lagi... k0 sendiri nampakkan apa yang aku beli ni....
watak A: k0 beli untuk siapa ni?? beli untuk aku ye?? hehehe.... (tergelak kecil)
watak B: perasanlah k0 ni... aku beli semua ni... KHAS UNTUK MAK AKU TAU..... tak sabar                      
                nak bagi kat mak aku ni..... (bercakap dengan penuh kegembiraan)
watak A: semua benda nie untuk mak k0 ke????!! k0 biar betul ni??!! kenapa banyak sangat beli 
                semua barang2 ni?? membazir tahu tak?? sampai 5 - 6 beg plastik ni.... 
                ASTAGFIRULLAH AL AZIM.... 
watak B: membazir k0 cakap??!! k0 ni dah kenapa??!! bagi aku, ni semua tak pernah membazir 
                kalau beli semua barang ni hanya untuk MAK AKU YANG TERSAYANG.... k0 ni  
                entah apa2 lah... sebab aku sayang kan mak aku lah, aku beli banyak hadiah untuk 
                mak aku tersayang tau... ni bukti nya yang menunjukkan aku sayangkan mak aku 
                sangat2... cuba teng0k k0 tu... k0 langs0ng tak beli apa2 untuk mak k0... nampak sangat 
                k0 tak sayang mak k0 tu...
                (dengan penuh perasaan marah selepas mendengar kawannya berkata seperti itu)    
watak A: ASTAGFIRULLAH AL AZIM... kenapa k0 cakap aku macam tu sekali?? tak bermakna 
                kalau aku tak beli barang atau hadiah untuk mak aku, maks0d nya aku tak sayang kan
                mak aku!! K0 silap ni.... meh sini aku bagi tahu k0 satu perkara... pemberian seperti
                hadiah, barang, baju atau lain2, tu semua tak semestinya dapat menggembirakan hati
                ibu kita.... memang kita nak buktikan tu semua di mata ibu kita tu... tapi pada pendapat
                aku lah ye.... kita tak perlu buat semua tu.... rasanya.. tak perlu lah tunjukkan kasih 
                sayang kita dengan apa2 jenis hadiah pun... APA YANG PERLU KITA TUNJUKKAN
                IALAH.. "SIKAP DAN LAYANAN YANG BAIK TERHADAP IBU KITA TU..."
                "MENGH0RMATINYA DAN MENDENGAR KATA2 NYA", pun dah cukup... tu lah 
                hadiah yang paling berharga untuk IBU YANG KITA SAYANGI... aku tak marahkan 
                k0 kalau k0 nak beli semua benda ni untuk mak k0.. memang ni salah satu cara nak
                tunjukkan kat ibu kita... tapi... yang paling penting!! "LAYANAN SEBAGAI
                SE0RANG ANAK TERHADAP IBU NYA TU..." ingatlah tu ye... semua benda ni, tak 
                susah pun kalau kita nak buat... tak guna apa2 pun... tak guna duit langs0ng p0n... 
                tapi... hanya menggunakan hati yang ikhlas dan penuh kasih sayang seperti kasih 
                sayang ibu kita yang telah mencurahkan kasihnya itu kepada kita sejak kita masih 
                berada didalam kandungannya lagi....
watak B: emm... yelah... (dengan muka sedih) aku tahu tu semua... aku pun banyak gak buat 
                salah dengan mak aku tu.... aku selalu bagi hadiah dengan barang yang mahal2... aku
                ingat dengan semua pemberian aku ni, dapatlah gak mengubat hatinya tu.. tapi..
                aku silap... lepas bagi hadiah ni semua, aku masih dengan perangai aku yang teruk tu..      
                kadang2 aku selalu layan mak aku, macam nak tak nak je... aku biarkan macam tu je...
                aku sedih sangat2.... aku tak berfikir panjang sebelum melakukan apa2 hal...
                (menangis teresak-esak)
watak A: k0 relax ar k... aku cuma bagi pendapat je kat k0.... k0 ambil lah kata2 aku ni sebagai
                iktibar.... aku cakap semua ni, hanya untuk sedarkan k0.. tu je... aku sayang kawan2 
                aku.... sebab tu aku bagi pendapat... macam ni lah ye... apa kata... k0 balik umah nanti, 
                k0 bagi barang ni semua dan mintak ampun sekali dengan mak k0....tu yang lebih 
                baik.... k0 jangan lah sedih2 lagi ye... tak m0lek kalau macam ni...
watak B: ye... aku akan dengar cakap k0... aku nak peluk mak aku erat2... aku sayangkan dia
                sangat2.... aku banyak buat d0sa dengan dia....
watak A: 0key2... dah2... j0m kita balik k... relax2.. jangan sedih2 lagi... j0m balik....
watak B: 0key... j0m....




IKTIBAR: tak semua benda yang kita bagi atau kejayaan yang diberi terhadap ibu kita... tak 
                   semestinya dapat buktikan kasih sayang kita tu terhadap ibu kita.... tak semestinya 
                   juga, dia akan bahagia dan gembira dengan perkara2 tu semua yang hanya dapat 
                   menggembirakan hatinya dengan hanya sementara waktu sahaja.... INGATLAH!! 
                   layanan kita tu lah yang akan membuat ibu kita mengingatinya sampai bila2....
                   sama ada baik ataupun buruk... tapi INGATLAH SATU PERKARA!! ibu sentiasa 
                   menyayangi dan memaafkan anaknya tanpa mengira apa2 pun jenis KEADAAN atau 
                   pun MASA......


# ini hanyalah lak0nan semata-mata... tak ada kena mengena dengan yang hidup ataupun mati... ini sekadarlah iktibar untuk saya dan sesiapa sahaja di luar sana... MINTA MAAF YA.... #
                
                 

No comments:

Post a Comment

# Sila bebel kan untuk saya...
# terima kasih.. hehe...